Connect with us

Eveniment

CSALB lansează Caravana Online în cele mai mari orașe ale țării. Ce au obținut craiovenii din negocierile cu băncile

Publicat

pe

Conciliatorii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) îi vor sfătui pe consumatorii români de servicii financiare din cele mai mari orașe ale țării cum să își formuleze cererile și ce trebuie să facă pentru a avea o negociere reușită cu banca sau IFN-ul. Campania de informare se va desfășura pe parcursul a cinci luni și se va adresa consumatorilor din Arad, Timiș, Cluj, Galați, Iași, Constanța, Bihor, Dolj, Brașov, Argeș și Prahova. Din cauza pandemiei, Caravana pe care CSALB o organiza prin întâlniri periodice cu consumatorii, reprezentanții băncilor comerciale, jurnaliști și autorități locale nu a mai fost posibilă de la finalul anului 2019. Totodată, concilierile s-au desfășurat exclusiv online sau telefonic. În aceste condiții, considerăm necesară o campanie de informare online și prin intermediul presei locale, în care să transmitem recomandări consumatorilor privind modalitatea de redactare a cererii de intrare în negociere cu instituția de credit, dar și în legătură cu rigorile, limitele și cerințele din timpul unei negocieri la distanță.

EXEMPLE CU CE AU OBȚINUT CRAIOVENII ÎN URMA NEGOCIERILOR CU BĂNCILE

  • V a solicitat restituirea comisionului de administrare și reducerea dobânzii la un credit ipotecar. Soluția găsită de conciliatorul CSALB și acceptată de bancă a fost ștergerea parțială a datoriei cu suma de 10.000 euro.
  • Consumatorul L.C a solicitat soluționarea dosarului de daună deschis la o societate de asigurări, în baza polițelor de asigurare întocmite de bancă pentru imobilul aflat în garanția creditului. Clientul deține un credit imobiliar, iar la acordarea acestuia a prezentat băncii o poliță facultativă și o poliță PAD. La scadență, clientul nu a reînnoit polițele, optând pentru reînnoirea automată de către bancă, iar dauna pe care a avut-o la imobil a survenit în afara perioadei de valabilitate a polițelor. În urma negocierii din cadrul CSALB banca a acceptat să plătească suma de 12.627 lei reprezentând contravaloarea daunei.
  • C a solicitat conversia creditului din CHF în lei. La solicitarea de conversie, comerciantul a oferit un discount de 25% din soldul rămas de achitat. Ca urmare a acceptării propunerii, s-a încheiat un contract de tranzacţie cu valabilitate 3 luni. În intervalul de trei luni, consumatoarea va achita un procent de 75% din soldul datorat Ia data semnării contractului de tranzacţie, iar comerciantul va renunţa la diferenţa de 25%.
  • C. a solicitat eliminarea comisionului de administrate pentru un credit în CHF. Comisionul era de 0,15% din sold. Soluția propusă părților a fost eliminarea comisionului de administrate pe 12 luni de la data semnării actului adițional.

CELE MAI MULTE CERERI DE NEGOCIERE CU BĂNCILE VIN DIN BUCUREȘTI ȘI ARGEȘ

În 2020 și 2021 CSALB a primit aproximativ 3.400 de cereri din partea consumatorilor adresate băncilor și IFN-urilor. De la începutul anului 2021, consumatorii au transmis peste 1.000 de solicitări.

Cele mai multe cereri de negociere sunt trimise de consumatorii din București (22% din numărul total de cereri), Argeș, Ilfov, Prahova și Cluj. Cele mai puține cereri vin din Sălaj, Satu-Mare, Covasna, Caraș-Severin și Harghita. Ultimele cinci județe însumează împreună sub 1% din numărul total de cereri.

Doar 58 de consumatori din Dolj au solicitat în 2020 și primele luni din 2021 o negociere cu banca sau IFN-ul pentru contractele aflate în derulare, județul Dolj fiind al 12-lea din țară ca număr de cereri transmise către CSALB. De exemplu, din Gorj au sosit 66 de cereri, iar din Olt 43 de cereri.

Caravana online a CSALB își propune să informeze consumatorii de servicii financiare despre posibilitățile și avantajele pe care le aduce concilierea față de soluționarea problemelor în instanță.

În ultimii 5 ani (din martie 2016 până în prezent), consumatorii au obținut beneficii de peste 4,4 milioane de euro din negocierile cu băncile în cadrul CSALB. Anul trecut, valoare medie a beneficiilor obținute în urma negocierilor a fost de 3.700 de euro/caz soluționat.

CE RECOMANDĂ CONCILIATORII

Valentin Cocean: În mod greșit unii dintre consumatori își axează cererile pe ideea clauzelor abuzive, plecând cumva de la ceea ce aud din instanță. Încercăm să le explicăm că noi nu judecăm aici din perspectiva din care judecă instanța, pentru că în conciliere accentul cade pe motivele lor personale, pe problemele lor. În plus, au existat soluții în cadrul CSALB care au avantajat consumatorul într-un mod în care mă îndoiesc că ar fi putut să fie ajutat de către instanță. De multe ori, chiar dacă s-ar stabili caracterul abuziv al unor clauze, consumatorul n-ar ajunge, cu siguranță, la o reducere de sold de valoarea obținută în procedura noastră.

Nela Petrișor: Foarte mulți vin la CSALB din această nevoie de a li se face dreptate, or primul pas pe care eu îl fac în discuția cu consumatorii este exact acesta: nu sunteți la instanța de judecată! Acceptați concesii! Acceptați o discuție care, până la urmă, vă poate duce într-un contract mult mai avantajos decât cel pe care l-ați avut și decât cel pe care l-ați fi putut obține teoretic sau ipotetic de la o instanță de judecată.

Camelia Popa: Consumatorii ar trebui să-și cunoască, în primul rând, contractul și ce vor să obțină din partea băncii. De exemplu, unii consumatori spun că vor reducerea ratei contractuale prin micșorarea dobânzii, deși dobânda lor este mult sub condițiile de piață. Consumatorilor le-aș recomanda să depună cereri motivate și adaptate nevoilor reale ale fiecăruia, să-și urmărească propriul scop și nu scopul pe care l-au urmărit alți consumatori. Iar băncilor le-aș recomanda o mai mare deschidere spre mai multe soluții de identificat în cazul fiecărui consumator. Și o mai mare adaptabilitate la ce îi trebuie consumatorului astfel încât să ducă un contract până la maturitate.

CUM S-A SCHIMBAT COMPORTAMENTUL CONSUMATORILOR ȘI BĂNCILOR 

În această perioadă plină de transformări determinate de pandemie, am observat modificări atât în comportamentul consumatorilor, cât și în cel al băncilor.

Din partea consumatorilor observăm o scădere a interesului în ceea ce privește modalitatea de completare a cererii trimise CSALB și adresate băncii. De multe ori oamenii nu își motivează deloc solicitarea, dar au așteptări mari legate de finalitatea cererii. Probabil că mulți consumatori pleacă de la premiza că situația specială în care ne aflăm obligă instituțiile financiare să accepte oricum intrarea în negociere. Le reamintim că această procedură este diferită de cea din moratoriile legale, prin care amânarea ratelor se făcea automat, printr-o simplă cerere. Aici vorbim de negocierea unor clauze și condiții din contracte, iar consumatorii ar trebui să își cunoască bine propriile contracte de credit pentru a ști ce anume să solicite și pentru a putea fi ajutați în acest demers atât de către conciliatori, cât și de către reprezentanții băncilor. De aceea, concilierea nu trebuie percepută ca un ”tonomat” în care bagi o cerere și primești automat beneficiile negocierii. Directiva europeană care stă la baza înființării CSALB prevede că această procedură este voluntară, adică nu presupune o obligativitate din partea vreunei părți pentru intrarea în negociere. Dincolo de acest aspect, băncile iau în calcul mai multe variabile atunci când acceptă cererea și, implicit, intrarea în conciliere cu consumatorul. Printre acestea sunt: istoricul relației cu respectivul consumator, buna-credință a acestuia, dovezile pe care acesta le aduce când invocă deteriorarea situației lui financiare sau modul în care și-a respectat contractul până la momentul primirii cererii de conciliere.

De cealaltă parte, reprezentanții băncilor trebuie să dea dovadă de mai multă empatie cu privire la cazurile în care intră în negociere, să primească mandat relevant pentru propunerea unor soluții reale de rezolvare a situației consumatorului și să nu vulnerabilizeze, prin lipsă de flexibilitate, o relație deja problematică. Am observat că modalitatea de negociere dintre părți, așa cum este organizată prin intermediul CSALB, devine un model de bune practici preluat de tot mai multe bănci comerciale în relația lor directă cu consumatorii. Ne bucurăm să constatăm acest lucru, deoarece ne arată că CSALB a devenit un exemplu bun de urmat pentru sistemul bancar, în ceea ce privește rezolvarea problemelor pe care le au consumatorii. Cu toate acestea, atragem atenția că, fără expertiza unui conciliator, a unui expert în drept financiar – bancar, care să propună o soluție imparțială, este mai dificil de derulat o negociere echitabilă, din care ambele părți să aibă de câștigat”, spune Alexandru Păunescu, Președintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Despre CSALB: CSALB este o entitate înființată ca urmare a unei Directive europene și intermediază gratuit și în mai puțin de trei luni negocierea dintre consumatori și bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice județ al țării pot trimite cereri către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialiști în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înțelegerea părților are puterea unei hotărâri în instanță. Mai multe informații despre activitatea Centrului puteți obține și la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

Facebook Comments
Citeste in continuare
Publicitate
Comenteaza si tu

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Eveniment

Lucrări pe Autostrada București – Constanța. Circulație restricționată

Constanta MEA

Publicat

pe

 

Începând de astăzi, 23 septembrie, până la ora 15:00, traficul este restricționat pe a doua bandă pe sensul către litoral al autostrăzii A2 București – Constanța, la kilometrul 88+700 de metri, pe raza localității Dragoș Vodă, județul Călărași, pentru înlocuirea parapetului median, anunță Centrul Infotrafic.

Autoritățile recomandă șoferilor să circule cu mare atenție în zona lucrărilor, semnalizând din timp intenția de schimbare a benzii de rulare.

Facebook Comments
Citeste in continuare

Eveniment

COVID 19 Încă cinci decese în Constanța

Constanta MEA

Publicat

pe

 

În judeţul Constanţa în ultimele 24 de ore s-au înregistrat 313 de noi cazuri. Au fost anunțate și cinci decese.

Femeie, 73 de ani, Constanța, comorbidități (diabet zaharat tip II insulino-dependent, boală coronariană ischemică, infarct miocardic vechi, insuficiență cardiacă cronică clasa III NYHA), decedată în 21.09, la Secția Exterioară Agigea.

Femeie, 85 de ani, Constanța, comorbidități (insuficiență cardiacă cronică clasa III NYHA, hipertensiune arterială), decedată în 21.09, la Spitalul Municipal Medgidia.

Femeie, 71 de ani, Constanța, comorbidități (cardiomiopatie dilatativă ischemică, insuficiență cardiacă congestivă, fibrilație atrială cronică), decedată în 22.09, la Spitalul Municipal Medgidia.

Femeie, 68 de ani, Constanța, comorbidități (boală varicoasă operată, hipertensiune arterială), decedată în 22.09, la Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Constanța.

Bărbat, 84 de ani, Constanța, comorbidități (hipertensiune arterială, boală renală cronică, cardiostimulare permanentă), decedat în 21.09, la Spitalul Clinic Județean de Urgență „Sf. Apostol Andrei” Constanța.

Numărul deceselor la nivel județului Constanța a ajuns la 1331.

 

Sursa: Realitatea de Constanta

Facebook Comments
Citeste in continuare

Eveniment

Simona Halep s-a despărțit de Darren Cahill

Constanta MEA

Publicat

pe

 

Simona Halep (14 WTA)  a anunţat azi că s-a despărţit din nou de antrenorul australian Darren Cahill. Sportiva nu a menționat care este motivul pentru care a rupt colaborarea cu australianul.

Halep a postat pe Facebook un mesaj prin care anunţă că a încheiat, din nou, colaborarea cu antrenorul Darren Cahill, alături de care a avut cele mai bune rezultate din carieră urcând până pe locul 1 WTA.

„După 6 ani minunaţi în care am lucrat împreună, Darren şi cu mine am decis că e timpul să încheiem relaţia. Îţi mulţumesc D pentru tot, pentru că m-ai făcut o jucătoare de tenis şi o persoană mai bună”.

Anunțul făcut de Simona vine exact după cununia cu Toni Iuruc. Anunțul surprinzător legat de Darren Cahill survine la 3 ani distanță după ce, între cei doi, a mai existat o ruptură. Atunci, cel care a făcut publică decizia a fost antrenorul australian.

Cei doi au început să lucreze prima oară în vara lui 2015, iar cu Darren Cahill, Simona a câştigat primul turneu de Grand Slam, Roland Garros 2018 şi a ajuns pe locul 1 WTA.

 

 

Sursa: Realitatea de Constanta

Facebook Comments
Citeste in continuare

Parteneri

Publicitate
Publicitate
Publicitate

Știri din Constanța

Social2 săptămâni ago

Scurta incursiune in istoria ferestrelor din PVC cu geam termopan

Tinand cont de stilul de viata actual, majoritatea oamenilor petrec aproximativ 90% din timp in interior. Drept urmare, ferestrele si...

Comunicate de Presă3 săptămâni înainte

Ce trebuie să știi înainte de a te epila cu ceară

Standardele estetice ale societății în care trăim ne amintesc faptul că o piele perfect epilată este una frumoasă. De aceea,...

Eveniment1 lună ago

Bijuterii iesite din comun pentru cei diferiti

Deseori ne alegem vestimentatia si accesoriile in functie de locul in care mergem dar si in functie de starea pe...

Eveniment1 lună ago

Aer conditionat pentru o vara perfecta, acasa

In special in ultimii 2 ani, a fost si inca este pentru multi, destul de dificil sa isi ia zile...

Antica Antica
Afaceri1 lună ago

Cum ne îngrijim părul la întoarcerea din concediu?

Dacă tocmai te-ai întors din vacanța la mare unde ai petrecut momente relaxante pe plajă sau la piscină, dar nu...

Etuo Etuo
Afaceri3 luni ago

Personalizarea telefonului cu huse business

Personalizarea huselor de telefon reflectă în mare parte gusturile, stilul și pasiunile proprietarului. Acestă personalizare poate fi realizată în scop...

Cabinet Avocat Varzaru Ion Cabinet Avocat Varzaru Ion
Informații utile3 luni ago

Atunci când ai avut un accident rutier este important să contactezi un avocat specializat

A avea un accident rutier este de nedorit. Este unul dintre momentele cu adevărat dificile din viaţa oricărei persoanei care...

Afaceri4 luni ago

Istoria curelei din piele naturală

Societatea modernă nu acordă atenție miilor de ani și milioanelor de momente care intră în crearea de obiecte banale ingenioase...

Comunicate de Presă4 luni ago

Vinul rose este o bautura simpla ce poate fi savurata oriunde!

Vinurile Girboiu acopera o gama vasta de sortimente, oferind clientilor vin rose, rosu sau alb de cea mai inalta calitate, la...

Dento Care Dento Care
Sănătate4 luni ago

Cum să ai grijă de igiena orală după ce ți-ai pus un aparat ortodontic?

Pacienții de toate vârstele decid să-și îndrepte dinții. Persoanele care doresc să înceapă tratamentul ortodontic au multe întrebări, cum ar...